CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Google
 

Monday, May 4, 2009

Anak Kita Dan Cara Kita


Bercakap pasal hal anak-anak nie, semua punya prinsip dan pendirian sendiri dalam cara mendidik dan membesarkan mereka....


Kin pernah juga dengar orang-cakap, Manjakan sangat, esok-esok budak tu rosak, baru tahu!!!!!!

Ermmmm...Kalo semuanya dididik dan diterapkan dengan nilai kasih sayang, insyallah takkan terjadi benda-benda gini......

Sesetengah ibu-bapa memanjakan mereka dengan memberikan apa kemahuan anak mereka dan bertegas dalam hal yang lain.

Dan ada juga ibu-bapa yang tidak mahu memanjakan mereka dengan menunaikan permintaan mereka dan tidak bertegas dengan perihal lain.

Bagi ibu bapa yang mampu dan mereka rasa anak mereka layak diberi apa yang mereka mahukan selagi tidak menganggu hak orang lain, itu tak salahkan....

Bagi Kin itu hak masing-masing yang tidak boleh dipertikaikan. Terpulang pada HAK ibu-bapa tu sendiri. Kita punya cara dan kita juga yang akan menempuh apa saja yang dah kita pilih dari awal....

Anak-anak kita, cara kita. Bagi Kin dan suami, kami memilih untuk Win Win Situation. MrHazizul selalu kata, kalo kita nak beli apa, semua dapat. Masa saya kecil dulu, saya tak dapat apa yang saya nak coz ayah jauh pi belajar so kena banyak berjimat. Saya taknak anak saya jadi macam saya. Pinjam mainan orang dan kena pulangkan balik... Itu kata MrHazizul.

Kehendak diri sendiri yang nak beli itu ini. Nak baju, nak kasut nak bag dan sebagainya untuk kepuasan diri sendiri...... Kita buat untuk diri kita, puaskan kan diri sendiri dan kenalah puaskan hati orang yang kita sayang juga......

Bagi Kin selagi ada rezeki untuk anak-anak, Kin bagi. Selain dari menyimpan untuk pendidikan nya esok, kin peruntukkan sedikit demi keselesaan mereka.

Tiap kali Kita keluar untuk memuaskan nafsu berbelanja untuk diri sendiri, tak salah rasanya kalo mereka juga rasa macam mana yang kita rasa. Kalo mampu dari sudut itu, tak menjadi issu dalam hal-hal sebegini...

Tak semua yang diminta, harus dipenuhi....... Adakalanya, harus ditolak demi memastikan kita berada dilandasan yang betul....

Jadi setiap apa yang kita pilih, itulah yang akan kita tempuhi kelak. Tak perlu menilai cara orang lain, sebaliknya pastikan apa yang kita mulakan harus berani melaluinya.....

Kita punya cara kita, punya pendirian masing-masing. Kalo rasa cara macam tu boleh membentuk dirinya, itu pilihan dan HAK sendiri kan...

Bagi Kin, apa yang Kin dan suami pilih, itulah yang bakal kami lalui kelak....

APA KATA KORANG PLAK????


p/s: dah kalah

8 comments:

KV said...

akak punya pendapat pun sama ah. Hihi

Zareda Norman said...

Tepuk dada tanya selera. Sekiranya mampu, teruskan. Bahagia dan gembira dalam keluarga, kita sendiri yang membentuknya. Cara didikan dan membesarkan anak anak bergantung kepada individu. Macam kita masak lauk, apa yang kita masukkan sebagai rencahnya, itulah lauk yang akan terhasil. Sedap tak sedap, kita juga yang makan.

mummysya said...

KV - cara kita, gitu kan...!!! tapi kekadang ada jugak yang tak puas hati walhal keluarga sendiri... Suka pertikaikan HAK orang lain....

Zareda - TQ dear.

*syafinaz*me,my self and i... said...

saye sokong kin!ape yang kite buat adalah utk kepuasan diri dan anak2 kite.

selagi mampu kite buatlah yang terbaik utk anak2 kan!org lain plk xde hak sebenarnye nak pertikai kan ape yg kite buat.duit kite,care kite!
anak kite!sukehati kite lah kan..

mummysya said...

Syafinaz - cara kitalah yang buat kadang-kala buat orang lain bencik walhal duit kita sendiri kan...

pelik-pelik....

EraNaZeErA.. said...

selagi kita mampu dan tidak melebihi batas... tak kisahlah... janji anak2 kita gumbira.... dan kita lagi gumbira bila anak2 kita happy.... kan...kan...

biarlah apa yg org disekeliling hendak berkata... yang pasti hati kita dan keluarga kita yang tahu apa niat yg sebenar....

psst... aku pun cenntu gak... suka nengok kalu anak kita happy dapat barang2.... si ORKED tu... koleksi barbie dah byk,.,... si peyut pulak dok giler beli bear kat anak2 dia... coz dulu kan kita tak merasa....

mummysya said...

Era - betul tu. dulu-dulu kalo mak kita mampu, kita pun merasa macamana anak kita rasa sekarang kan....

Rezeki kan namanya....

mummysyafie said...

saya pun gitu gak kin..kalau ada rezeki lebih, saya belikan yang mahal. kalau takde..cukup takat yang pasar malam..

bagi mereka mainan tu macam satu hadiah taw..sbb zaman saya dulu susah benor nak merasa mainan yang canggih² gini..so bila ada anak, nak la tengok muka mereka happy je..

yang penting..asas didikan