CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Google
 

Thursday, May 28, 2009

TANGGGUNGJAWAB


Lately nie Kin selalu pulang lewat. banyak betul keje yang kena disiapkan, itu adalah tanggungjawab Kin yang perlu Kin utamakan.

Bila dah lewat, nak buat benda lain dah tak sempat nak buat.. Balik-balik, mandi lepas tu dah terfikir nak tido dan rehat secukupnya...

Bila fikirkan anak, kesian pula. Dah lah seharian ditinggalkan, tak tergamak rasanya nak terus lelapkan mata tanpa bersamanya sebentar.

Bak kata Kak Ayu, anaknya yang berumur 10tahun pun dah pandai cakap "Mak, budin jumpa mak pagi jer"....

Ermmm... Jauh disudut hati seorang ibu pasti kekadang merasa kecik hati dengan sindiran si-anak sedangkan si ibu harus menjalankan tanggungjawabnya walhal si-anak meluahkan apa yang dia rasa perlu si ibu itu faham...

Inikan pula kalo anak-anak baya Aries'sya, dua malam lepas Kin dah tertido dek terlalu penat, dengan baju keje masih tersarung dibadan. Aries'sya pegang kepala Kin dan terus dia cakap "Mummy, dah lama mummy tak tido dengan Kakak...."

Aduh!!! Terus terjaga Kin masa tu, rasa macam nak nangis pun ada, capai tuala mandi kemudian terus layan Aries'sya....

Aries'sya terlalu kecil untuk faham tanggungjawab ibunya. Terlalu kecil untuk dijelaskan segalanya...

Dek terlalu sibuk bekerja, hingga lupakan orang tersayang menanti dirumah... Kesian Kin tengok dia, maybe waktu siang dia sudah TERLALU faham yang ibunya bekerja. Dan pada waktu petang, menanti dengan penuh harapan agar ibunya meluangkan masa bersama....

Ya, kekadang Kin juga tersilap disitu. Memang penat, memang letih, memang emosi tapi lupakah Kin yang Aries'sya juga memerlukan Kin pada waktu yang sepatutnya....

Kin tak salahkan Aries'sya, dia terlalu muda untuk faham tanggungjawab ibu-bapanya tapi sebaliknya Kin rasa bersalah,sehingga terabaikan perasaan anak kerana keje dan perasaan sendiri...

Siapa yang tak penat, dari pagi hingga malam bekerja, balik plak kena buat keje rumah dan layan anak. Kena buat itu ini, masa itu lah juga kekadang terpaksa keluar membeli barang dan keperluan untuk keluarga demi tanggungjawab TAPI...

BUKANKAH TANGGUNGJAWAB ITU YANG KITA PILIH...

TANGGUNGJAWAB YANG PERLU KITA LAKSANAKAN SEBAGAI SEORANG ANAK, ISTERI DAN IBU....


Bukankah TANGGUNGJAWAB itu satu tuntutan kepada kita. Tapi kekadang Kin sendiri terlupa apa TANGGUNGJAWAB kin sebenarnya....

Aries'sya, Mummy minta maaf ya sayang....

15 comments:

zai@umiaiman said...

sy suker ayat kin..bukahkah tanggungjawab tu yg kita pilih..

btul tu kin, dek kerana tanggungjawab la yg jdkan kiter kuat kan..

kakpiah said...

betul..betul.. betul..
sbb tu kakpiah malas nak apdet blog skang nih..
kat umah mmng masa utk guling2 ngan anak jer..
*selain dr guling2 ngan kain baju!! penat la weihhh!!!*

Ceera said...

bukan senang nak jadik pompuan nie. banyak tanggungjawab.. =D

mummysya said...

Zai
Betul... kerana tanggungjawablah kita masih disini..

Kak Piah
hehehehe!!! aku pun curik masa jugakberbanding masa aku berblog dari 5 jam main games sampai org semua keluar rumah pun takde yg sedar diri....

Ceera
betul... Antara tanggungjawab dah amanah....

Mas said...

huhuhu sedihlah baca cite kin pasal oku tu....nak add kin kat fesbuk bole tak?

aNIe said...

Kesian ariesya...tapi takpelah...masa tak banyak kerja nanti habiskanlah masa yang berkualiti dengan ariesya...pasti dia gembira...

rillys said...

tu baru anak sorang kan...

mummysya said...

Mas
Boleh kak. No prb.

Mmg sedih, kin yg lalui lagi sedey kak...

aNIe
tulah... Budak mana dia tahu apap-apa pun...

rillys
betul. kalolah sorang selamanya, lg sedih kan...

cendawanintim said...

betul tu kin,kekadang pk cam nak berenti keje ajer...tapi sayang gak, takut terboring lak duk umah sorang2..huhuhuhu

mummysya said...

cen
tulah, kalo nak shopping takkan asuik nak minta suami jer kan...

Saidatulnissa Aina Umairah said...

mama pun setuju..
mama pun selalu pulang lewat ngan sibuk jerk.. sian anak mama kat umah babysitter 2

Cik Pah said...

sy slalu sampai umah kol 7mlm tapi kengkadang adeeb tido awal..time tuh mg sedih gak lah. coz waktu pagi waktu nak gi kerja dia blom bangun lagi... so.. jumpa dia esoknyer lah kan.. itupun kalau dia bangun pagi b4 sy nak gi kerja..

mummysya said...

Mama
tuntutan keje kan, kekadang kita sendiri tak boleh nak elak...

Cik Pah
Mama Kin selalu kata, budak zaman sekarang, membesar dalam kete coz pagi hantar malam ambil...

Hehehehe!! Nak buat camner, kita pasrah je lah

danishahumaira said...

memang la kin anak2 kita semua membesar dalam kereta contoh anak lynn sendiri tup tap tup tap dah darjah 1 yg no 1 tu, no 2 tu dah 5 thn, yg kecik tu pun dah nak msk 2 thn

ratna said...

betul kin.. walau apa pun terjadi.. apa pun dugaan, tanggungjawab seorang ibu tetap harus dijalankan..