CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Google
 

Wednesday, July 22, 2009

Mengapa?????


Salam.....

Semalam Kin balik Kampung, atuk Kin dimasukkan ke Hospital. Atuk Kin jatuh dan cedera dikepala. Semalam baru Kin tahu yang umurnya 79tahun. kesian atuk, kurus betul.

Kin sampai Kuala Pilah kul 9.30malam, dari KL kul 7pm. Jalan agak jammed. Kepala Kin sakit sangat sebab takde rehat. Perjalanan pergi dan balik melalui Bukit Putus tu sangat meloyakan... Sampai Senawang dalam kul 1.30am, minta MrHazizul berhenti tepi jalan, dah tak tahan nak termuntah......

Sampai rumah kul 3am. Thanks so much to Zulhahek dan Cintawanie coz teman kami suami isteri pulang melawat atuk dan sekali gus membawa mama dan Aries'sya pulang ke KL.

Kin nak bercerita satu kisah... Kisah nie memang meruntun jiwa Kin semalam.......

Kin sampai Hospital kuala Pilah jam 9.30pm, agak lewat. Minta kebenaran security perempuan yan menjaga pintu masuk. Kin memang faham yang waktu dah agak lewat dan security wanita tu menjalankan tugasnya. Tapi nada dan arahannya yang agak sombong membuatkan Kin benci pada sifatnya.


Jangan lama-lama sangat, jangan bising. Lagipun nie bukan waktu melawat.

Bukankan molek kalo berkata "Puan, ini bukan waktu melawat lagi, saya harap puan faham dan tidak lama sangat semasa diwad nanti ya. Sila beri kerjasama".

Bukannya Kin nak duduk sejam dua disana, sekadar melawat dan menjengah dan kenapa perlu Kin berbuat bising. perlu ker bergelak dan menjerit semasa melawat orang sakit....

Guna akal lah sikit, saya datang dari jauh. Saya nak melawat orang sakit, iaitu atuk saya. Sekadar nak melihat sekejap ajer dan atas sebab apa perlu saya buat bising. Seronok ker tengok orang terlantar sakit!!!!

Kin mengunakkan masa selama 10mins dengan pantas dan dapat peluk dan cium atuk Kin. Jelas terpancar kesakitan yang dialaminya.... Tekakan darah nya naik, kandunagn gulanya juga naik. Mungkin atuk terperanjat. Harap atuk cepat sembuh dan semuanya dilindungi ALLAH SWT.

Tepat 10mins Kin turun, beri laluan pada MrHazizul pula. Kin berehat diruangan menunggu untuk waris pesakit.

Sambil melihat seorang budak lelaki lingkungan umur 5tahun berlari-lari dan bermain sendiri. Kelihatan juga ramai kaum keluarga menunggu disamping beliau.

Dalam 5mins turun seorang lelaki dari tangga, lingkungan umur awal 40-an terus duduk betul-betul dihadapan Kin..

Sambil mengesat air matanya, dia memanggil budak lelaki yang bermain tadi.

Ayah: "Aiman (bukan nama sebenar), ayah nak cakap nie (sambil mengusap kepala anaknya)mak dah takde tau....

Aiman : Apa (masih lagi terpingga-pingga dan tak menunjukkan reaksi apapon)

Ayah "Ayah cakap, mak Aiman dah takde sayang (sambil teresak-esak memeluk anaknya)

Aiman : Apa ayah.... (masih lagi tidak menujukkan reaksi apapon)

Si ayah terus memeluk anaknya. Masa tu juga, kelihatan seorang budak lelaki berumur lingkungan 17tahun dan budak perempuan dalam umur 11tahun berlari mendapatkan ayahnya...


Mereka berpelukan anak beranak, menangis teresak-esak sambil diperhatian oleh ahli keluarga yang lain. Mereka semua menangis dan Kin juga.... Anak perempuannya terus terduduk dilantai sambil memegang kaki ayahnya.....

Aduh!!!! Beratnya tanggungjawab nie Kin rasakan.

Suasana sangat pilu memerhatikan mereka berpelukan. Aiman masih lagi berlari-lari, seakan tak mengerti apa yang berlaku.


Inilah yang Kita semua akan hadapi kelak. Mati itu sudah tentu, cuma masa dan cara sahaja yang membezakan.......


p/s: semoga mereka tabah dan sabar

24 comments:

Kaseh said...

ya allah sebak baca kisah ni kin.. bergenang air mata ni ha.. :(

kirana said...

huhuhuuh sedih2...

kite selalu pikir..kalo kite mati..anak2 ni mcm mana la..takut ayah dia berubah ker..mana la tau kannnnnnnn

Hezesuze said...

sedey dengo citer ko ni kin...hrp ALLAH swt bgi akak kekuatan sekiranya tiba masa spt kejadian tu....

p/s smoga atuk kin cpat smbuh...

ai said...

Alaaaaaaaa... :(

momguess said...

sebak aku
moga atuk ko cepat sembuh

atty's said...

sedih..baca kisah family tu kin..

semoga atuk kin cepatsembuh..amin

mEiZ SHA said...

bergenang air mata tetibe
moga atuk kak kin cepat sembuh ye...
ninie da xde atuk...jd sgt rindu kat yeeeeeee...:(

ratna said...

aduh.. sedihnya. mungkin aiman tidak faham apa2 lagi.. bayangkan apa yg terjadi selepas itu. aiman mungkin tertanya-tanya mana mak dia..

rizz said...

sedeynya :'(

nestumrasberi said...

Ya Allah...kin,sebaknya akak baca entri ni. seakan2 akak ditempat si ayah tadi bagitahu pada anak sedara akak yang mama dia hanya menunggu masa sahaja untuk pergi......
dan anak sedara akak mengeleng2kan kepala cakap akak tipu dia.
sedihnya :(

alina said...

pilah kek mano kin? Apo kato ko hentak yo jaga tu..blagak lak kan.Buek malu org pilah yo...den lah tu

Faizah_Haris said...

huhh...kesiann sgt....semoga mereka diberi kekuatan dan ketabahan....

Mummy Dasy said...

Ya! Allah sedihnye,meleleh gak airmata baca n3 ni..ape ah budak 5y tau maksud "mak dah takde"...
ape2 pun semoga atuk kak kin cepat sembuh

danishahumaira said...

sedihnya,teringat kat anak2 lynn, smg atuk kin cepat sembuh

lady D said...

aduhai mcm2 rasa bc entry kalini...mula2 rasa mrh sbb mak guard yg kin cerita tue...pastu alih2 sedih plak dgn citer sekeluarga tue....sedihnya...lady D nangis ler plak...kesian kat anak yg 5 thn tue...msh x mengerti apa2...

blogresipi said...

sedih sangat bila baca...teringat pada keluarga kat kampung.

iena hamdi said...

sedi akk baca citer no 2..

citer no 1 ? wak lu ckp ngan dia len kali...

LimeLoLLipop said...

sedey nye cite kak kin nih...

btw, semoga atuk kak kin pon cepat smbuh ye..

lily lotus said...

sedihnya..meremang bulu roma baca..

Ungku Nor said...

tumpang nangis gak.. :(

Ceera said...

sedihla.. sob sob sob...

Cik Wanie said...

tue lah kan along,
kejadian tue dpn mata kita,
mmg sedey,
budak tue mmg x faham dan mengerti kan,
huk huk huk

kojah said...

sedihhhhhh kak...

mummysyafie said...

orang selalu kater, kalau si ibu yang meninggal sudah pasti si ayah akan cari penganti.

tapi kalau si ayah yang meninggal, belum tentu si ibu akan cari lain.

sapa pun pergi dulu, kiter selalu berdoa agar kebajikan anak2 sentiasa terpelihara.