CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Google
 

Tuesday, July 28, 2009

Sejenak...


Salam....


Hari nie sangat meletihkan. Seharian Kin duduk rumah, cuaca kat luar tu semakin menakotkan. Kalo keluar mesti terbersin, rasa nak duduk kat dalam rumah jer 24/7....

Tadi Kin bawak satu rumah gie clinic, 2 kali dalam sehari. MrHazizul demam tak kebah, doctor kata tekak MrHazizul lagi teruk merah dari Kin. Aries'sya dah okay sikit. Mama masih selsema. Alhamdulillah Papa masih okay. Miss Elaine pon dalam keadaan baik.

Bila Mama sakit, semua keje tak jadi. Yelah kan, nama pon mak. Semuanya mak yang uruskan dalam rumah. Mak lah tempat kita bermanja, tempat kita mengadu, tempat kita melepaskan perasaan benci dan marah. Segala-galanya Mak.

Sebab apa Mak, sebab mak seorang yang memahami. Tugas seorang mak bukannya menghasut malah menasihati. Ada ker Mak yang suruh kita buat jahat.... Takde kan.... Takkan jumpa punya....

Tadi Kin mengadu nasib dengan Mama. Bertanya mama, kenapa orang selalu dengki dengan kebahagian orang lain.... Kenapa mesti ada orang membenci sesama kita, mengapa ada orang sanggup bercerita tentang keburukkan orang lain... Mengapa ada orang sebegini...

Mama kata "Mana ada benda sempurna dalam dunia nie Sya (mama panggil Kin sya). Kita hidup nie sentiasa diuji, samada yang baik atau yang buruk. Ujian yang datang dari ALLAH SWT tu, semuanya dah tertulis. Makin banyak ujian diberi, main besar ganjaran yang bakal kita terima. Tapi dalam menempuh ujian tu, kita dinilai dengan kesabaran yang amat hebat. Besar mana kesabaran kita, besar itulah pahala yang diberinya...

Bukan mudah nak jadi penyabar, bukan mudah nak lalui hidup yang penuh dengan cabaran nie. Kalo kita senang, orang akan berkata, kalo kita susah itulah bahan cerita. Macam tu jugak kalo kita mengaibkan kan orang, dapat tahu satu cerita buruk seseorang, bukan main lagi kita bersusah payah menghebahkan kan. Bukankah mengaibkan seseorang tu satu dosa besar, ia juga menjatuhkan maruah orang tersebut.

Bukan mudah nak jadi baik, dan bukan susah nak jadik jahat... Kita nilai diri kita, mana letakknya diri kita sekarang. Atas dunia nie semuanya pinjaman sementara, bukan yang kekal.

Hermmm.... memang bukan mudah nak jahat baik dan bukan susah nak jadi jahat....

Kin pun bukannya orang yang arif untuk bercerita tentang semua ini. Kin cuma terfikir sejenak, kalau lah tiba-tiba kita ghairah dalam mengejar keduniaan, tetiba kita di-uji dengan dugaan yang bisa memisahkan kita dengan orang yang paling kita sayang....

Bolehkah kita ulang balik masa itu????

4 comments:

alfa juliet said...

harap semua family kin cepat sembuh

Kaseh said...

betul apa yg mama kin ckp tuh..apa2 pun kita kena sabar hadapi dugaan hidup.. take care ok.. moga cepat sembuh famili kin

Mama Qaseh said...

Kin tk sihat yea..mkn ubat yea Yang..hope 1 famili sht spt biasa scpt mgkin..kwn2 doakan..
Sape yg dok sakit hati kat Kin tue..Sabar byk2 yea Yang..hidup nie memg tk pnh sunyi dr dngki khianat manusia..dorang memg tk akan senang tgk org lain senang n bahagia..Sya pn slalu diduga dugaan yg mcamni..Tp nsib msih ada mak kan..dia laa yg slalu bg kata2 smangat dn nasihat yg baik tuk sya bsabar..
Sya fhm perasaan Kin tue..byk2 bsabar yea Yang..take care n mga cpt smbuh

mEiZ SHA said...

moga cepat sembuh kak

suke pertanyaan akak kat mak tu..
mmg x paham nape ramai manusia yg dengki n irihati dgn kite...


lebih2 lg org tu bkn kenal kite pun..n jawapan mak akak tu wat ninie rasa sejuk...semua mak kat dunia kan beri jawapan yg mcm tu kan?

sabar...tu je yg kite kena pegang kan?